Hier vind je de richtlijnen om een activiteit op een veilige manier te organiseren. Alle elementen die vanuit de overheid opgelegd zijn, zijn hier gebundeld.

De actuele situatie en regels vind je terug bij maatregelen op maat.

Voor enkele activiteiten is een meer uitgebreide fiche voorzien op deze site, je vindt dit terug onder ‘activiteiten’.

 

Let op: Je gemeente kan extra maatregelen opleggen, gelieve hier ook rekening mee te houden.

Tip: luister ook eens bij de cultuurbeleidscoördinator van je gemeente of je afdeling niet in aanmerking komt voor extra ondersteuning. De gemeentes hebben n.a.v. corona nl. extra middelen gekregen.

Op voorhand
Kunnen we zelf doen:

  • Inschrijvingen (link leggen naar digitaal format?)
    • Naam
    • Adres
    • Telefoonnummer
    • Mailadres
  • Algemene deelnamevoorwaarden laten weten
  • De genomen veiligheidsmaatregelen communiceren
  • Coronacontactpunt * aanduiden en kenbaar maken
  • Voor grotere events (die vanaf 1 augustus plaatsvinden) zal er een event risk matrix beschikbaar zijn vanaf half juli. Je gebruikt deze matrix om te bepalen of je activiteit georganiseerd kan en mag worden.
  • Ruimte voldoende groot voorzien (kijk bij maatregelen op maat hoeveel dat is)

Moeten we extern bekijken

  • Ga na bij de zaal/locatie én het lokale gemeentebestuur welke specifieke regels ivm corona er nog gevolgd moeten worden. Lokale besturen en zalen mogen namelijk eigen bijkomende regels opleggen.
  • Een risicoanalyse maken obv deelnemers, locatie, aard van de activiteit en de verplaatsing.

Tijdens:

  • Draaiboek meenemen
  • Markeringen ivm 1.5m aanbrengen + aandacht voor flessenhalzen
  • Affiches met regels/maatregelen uithangen
  • Aangeduid coronacontactpunt bekend maken bij het publiek (op de website, flyer/affiche van de activiteit…)
  • Alert voor risicosituaties en risicogroepen (spreek aan indien nodig)
  • Voorzie algemeen hygiëne materiaal: handzeep, papieren handdoekjes, ontsmetting voor grote oppervlakken zoals tafels…
  • Contactoppervlakken (tafels, toog, inkom, …) regelmatig ontsmetten
  • Zaal ventileren tijdens de activiteit (indien mogelijk)
  • Ga na of mondmasker verplicht zijn en controleer dit op je evenement

Voorzie hygiënemiddelen voor wie geen afstand kan houden (bv. EHBO, maar ook bediening maaltijden) – mondmaskers, handschoenen, …

Nadien:

  • Hou de gegevens van inschrijving 30 dagen bij (minstens) op GDPR-proof manier.
  • Indien een deelnemer besmet lijkt: start de probleemprocedure op zoals uitgeschreven op de website. Bij twijfel: neem contact op met de dienst Vrijwilligerswerk via vrijwilligerswerk@gezinsbond.be of 02 507 89 11.
  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee