Alle gezinnen bereiken

Naar aanleiding van onze 100ste verjaardag willen we dat zoveel mogelijk gezinnen van ons horen of liever nog, even proeven van een activiteit. Om dit ten volle uit te buiten maken we mee promotie voor jouw activiteit. Registreer daarom jouw activiteit voor 15 mei 2021 in activiteitenbeheer.

Lid of geen lid? Iedereen gelijk voor de wet (in oktober 2021).

Je leden verwennen kan een eerste intentie zijn, maar er is meer. Gezinnen uit een buurgemeente worden misschien getriggerd om deel te nemen aan jouw activiteit? Verwelkom alsof ze lid waren in jouw afdeling.

Gratis is organisatorisch niet altijd mogelijk, maar voor deze ene keer moet je dat misschien proberen. Voor deze ‘opendeur’ is het ook wenselijk om geen onderscheid te maken tussen leden en niet-leden. Anders bouw je een drempel in.

Geen feest zonder volk
Hang het aan de grote klok!
Gebruik het feestmagazine om niet-leden op de hoogte te brengen.

Welkom, welkom!
Een goede eerste indruk maak je in slechts enkele seconden. Het loont de moeite om te investeren in een warm welkom. Hoe geef je gezinnen een goed gevoel van bij aankomst? We geven je 10 tips om gezinnen van bij aankomst een goed gevoel te geven!

  1. Kies een thema en werk daar rond. Kleine details maken de grootste verschillen. Zo krijg je makkelijker inspiratie voor heel wat kleine ingrepen die de beleving versterken: uitnodiging, decoratie, hapjes en drankjes, bedankjes…
  2. Mooie uitnodigingen zijn het begin van een topfeest! Het meest essentiële om een feestje te kunnen bouwen, is de aanwezigheid van de gasten. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Zorg er dus voor dat jouw uitnodiging prikkelt. Wil je op je feest een bepaalde doelgroep extra in de verf zetten? Stuur hen een gepersonaliseerde uitnodiging.
  3. Een opvallende versiering aan de buitenkant van het gebouw zorgt ervoor dat deelnemers de weg naar jouw activiteit gemakkelijk vinden. Een ballonnenboog, vlaggenlijn, wegwijzers, vlaggen en posters om op te vallen in het straatbeeld en aan te geven waar de deelnemers moeten zijn. Een loper, misschien zelfs voor de gelegenheid met een mooie boodschap, is zeker ook een eyecatcher.
  4. Zet in op de aankleding van je locatie. Zodra de deelnemers de locatie betreden, is dit het eerste wat opvalt. De brede glimlach op de gezichten van alle medewerkers kan je ook als ‘aankleding’ beschouwen en kost je niets. Wist je trouwens dat je niet per se de ganse zaal hoeft te decoreren? Trek de aandacht naar een paar focuspunten waar je echt voluit gaat. Kies voor de plaatsen waar deelnemers zeker naar kijken of naartoe moeten – die punten hebben het meeste effect. Gebruik bijvoorbeeld evenveel ballonnen en slingers, maar groepeer ze samen achter je buffet. Ook op een tafel hebben verschillende decoraties samen meer effect dan om de meter één bloemetje. Hou het wel coronaproof.
  5. Zorg dan nog voor een persoonlijk onthaal en elke deelnemer zal zich welkom voelen op jullie activiteit. Verzorg dit zelf of huur een animator in die de mensen op een originele manier welkom heet. Als de deelnemers aangenaam verrast binnenkomen, heb je al half gewonnen.
  6. Spreek een ‘dresscode’ af voor alle vrijwilligers, zodat ze herkenbaar zijn en aangesproken kunnen worden door de deelnemers. Een T-shirt met logo, verkleedkleren in thema of een simpele badge. Zolang iedereen maar herkenbaar is als medewerker.
  7. Spreek af wie het welkomstwoordje bij de start van de activiteit verzorgt. Zorg voor een leuke, niet te lange, speech. Geef aandacht aan de focus van de activiteit, bv. een bepaalde doelgroep die je in de bloemetjes wil zetten of het 100-jarig bestaan van de Gezinsbond (waarvoor begin 2021 leuke video’s voor beschikbaar zullen zijn).
  8. Zorg voor iets lekkers om te eten en te drinken. Verwelkom je deelnemers met een glaasje bij het binnenkomen of bied ze een drankje aan op het einde. Zorg dat je voor sfeer en gezelligheid een 10 krijgt.
  9. Verzorg ook het afscheid. Bedank je deelnemers voor hun aanwezigheid. Zorg dat ze thuis ook nog aan je denken door hen een fijn aandenken mee te geven: een cadeautje in thema van de activiteit, een kaarsje uit de IKEA of de Action met een sticker, zelfgebakken koekjes in een zakje met Gezinsbondslint, een gepersonaliseerde pen (met de website of Facebookpagina van de afdeling), een leuk kaartje met een Merci-ke (merci dat je erbij was) of een Chokotoff (tof dat je erbij was) eraan.
  10. Bedank achteraf de deelnemers, via mail of via Facebook. Je kan ook een verhaal op Instagram of leuke foto’s op Facebook posten. Zo laat je ook aan anderen zien dat het een toffe bijeenkomst was, iets dat ze de volgende keer maar beter in hun agenda opnemen.
  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee