Tweedehandsbeurzen met een +

  • Ontmoeting stimuleren: eten en drinken, live muziek, sfeer en gezelligheid, kinderen extra welkom…
  • Duurzaamheid benadrukken: met een workshop upcycling, een retouche-atelier, een repair-café, workshop duurzame mode, modeshow…
  • Solidariteit in de praktijk: extra inzet voor kwetsbare gezinnen, donatie overgebleven spullen, live weggeef-/deelplatform…
  • Betaalbaarheid in de kijker: een weggeefkast, ruilbeurs, swishing event (miskopen ruilen)…

1. Activiteiten

“Achteraan in de zaal waar de tweedehandsbeurs doorging, was er een uitgebreide koffiehoek met wortelcake, chocoladetaart en koekjes allerhande. Een plek ook om aan elkaar te laten zien welke koopjes je scoorde op de tweedehandsbeurs. ” (Brussegem)

“We koppelden een ontbijt aan onze beurs. Iedere standhouder kreeg een gratis ontbijt, maar ook bezoekers konden ontbijten tegen een kleine bijdrage.” (Wervik)

“Ons multicultureel café was echt een leuke plus! We hadden een koffie- en theehoek met kleine versnaperingen uit de verschillende culturen die Gent rijk is. Bij elk hapje werd vermeld wie het gemaakt had en vanuit welke culturele achtergrond. Het was duidelijk dat de mensen de kans om even te zitten, iets te drinken en een praatje te maken erg apprecieerden.” (Gent)

“Mama’s, papa’s, oma’s, opa’s en natuurlijk ook kinderen vulden de zaal. Tijdens het winkelen genoten de kids van volksspelen, waren ze creatief bezig in de knutselhoek, luisterden ze naar verhaaltjes in de verhalentent of versierden ze een cupcake voor vogels. De allerkleinsten leefden zich uit in de speelhoek en visten eendjes. In onze bar geurden de pannenkoeken verrukkelijk. Bij een koffie of een frisdrankje werd gezellig nagekaart over de aankopen.” (Eeklo)

“We schakelden babysitters in om de kinderen te begeleiden. Ze konden een mooi snoetje laten grimeren of een eigen button maken. De meest enthousiaste kinderen doken in onze verkleedkoffer om iets leuks aan te trekken en daarmee te poseren op onze rode loper. We stuurden nadien de foto digitaal door als leuk aandenken.” (Wilrijk)

“Het viel op dat er veel meer kinderen dan anders aanwezig waren op onze tweedehandsbeurs. Op het parkeerterrein installeerden we een fietsbehendigheidstest voor kinderen: fietsen op een smalle plank, in een cirkel rijden met één hand, een slalomparcours… Sommigen hadden eerst een zetje nodig, maar na een paar rondjes oefenen wisten de dappersten van geen opgeven. Zelfs wat fikse windstoten en regenbuien konden hen niet deren. Als beloning kregen de kinderen een welverdiend diploma en een molentje of bellenblazer en ballonnen mee.” (Brussegem)

“Op onze tweedehandsbeurs voorzien we een apart kinderhoekje waar kinderen zich konden uitleven met speelgoed, tekenmaterialen en een reuze vier-op-een-rij, onder enthousiaste begeleiding van enkele babysitters. ’s Namiddags mochten we meer dan 100 bezoekers verwelkomen op onze poppentheatervoorstelling voor kleuters.” (Nijlen)

2. Uitstraling en promotie

“Op onze tweedehandsbeurs verdeelden we 300 draagtassen onder onze bezoekers. Dat zorgde ervoor dat er geen plastiek zakken nodig waren en de kopers droegen het logo van de Gezinsbond mee naar buiten. ” (Wijchmaal)

“Gezinnen konden zicht tijdens de activiteit laten portretteren. Dit gebeurde voor een groen doek, met een digitale bewerking krijgen ze dan een achtergrond naar keuze: in Parijs voor de Eiffeltoren, in de bergen, of zelfs in voetbaloutfit op de grasmat in een bekend voetbalstadion. Een mooi aandenken, waarvoor we samenwerkten met Vormingplus. ” (Deurne-Noord)

“We willen echt waarmaken dat we er zijn voor alle gezinnen. We koppelen al jaren een aantal inzamelacties aan onze tweedehandsbeurs: voor lokale kwetsbare gezinnen via Welzijnsschakels en nu ook het OCMW, maar ook voor een noord-zuid-project voor pasgeborenen in Senegal.” (Landegem)

 “We grepen onze kans om tijdens de beurs zwangere vrouwen en jonge ouders aan te spreken en hen uitleg te geven over het gratis lidmaatschap. We waren in een mum van tijd door onze voorraad Brieven Aan Jonge Ouders heen.” (Wijchmaal)

“We zetten een informatiestand op van de Gezinsbond. Je kon er terecht voor alles wat je altijd al van de Gezinsbond hebt willen weten of om een tramkaart of treinpas met korting te kopen. Elk kind ging ook met een windmolentje naar huis.” (Gent)

“Alle bezoekers en standhouders kregen een goodiebag met flyers en leuke attenties van een aantal spaarhandelaars. Zo kregen ze een gratis ticket voor een familievoorstelling van het cultureel centrum, een brillendoosje en een schoentrekker. Onze leden kregen iets extra’s, nl. een herbruikbare winkeltas.” (Leopoldsburg)

“We verlootten op onze beurs twee keer een jaar gratis lidmaatschap: één onder de standhouders en één onder de bezoekers.” (Wervik)

“We voerden dit jaar extra promotie door werk te maken van een nieuwe flyer. We spraken de lokale pers aan en voerden een Facebookwedstrijd waar we Kinepolis-tickets verlootten.” (Landegem)

3. Alle gezinnen bereiken

“We willen dat onze tweedehandsbeurs echt betaalbaar is en doen dat op verschillende manieren: gratis inkom, voordelige aankoopprijzen, goedkope standplaatsen, een bar met €1-drankjes, een gratis vertelmoment voor de kinderen…” (Landegem)

“We maakten van onze tweedehandsbeurs een echte familie-uitstap. In de straat van het Huis van het Kind bouwden we een heus tentendorp met verkooptentjes en heel wat gratis toegankelijke kinder- en randanimatie. Sociaal restaurant ‘de Kom-Eet’ zette tafeltjes neer en voorzag soep en koffie of thee. Het mooie herfstweer en de bonte mix van bezoekers uit de buurt maakten van onze beurs een echt (gratis) buurtevent met een bruisend Zuiders aanzien.”  (Deurne-Noord)

“We hadden een weggeefkast voorzien voor het goede doel, gezinnen konden hun onverkocht materiaal er achterlaten. Deze kast bleek achteraf veel te klein. Solidariteit staat bij onze verkopers hoog in het vaandel. Het materiaal werd geschonken aan Crisisopvang te Asse.” (Brussegem)

  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee