Gluren bij de buren: coronaproof! Benieuwd wat andere afdelingen zoal organiseren? Neem hier een kijkje voor inspiratie!

Zelf een toffe activiteit coronaproof georganiseerd? En wil je dat delen? Bezorg ons info via vrijwilligerswerk@gezinsbond.be

Deze pagina staat weldra weer online, er wordt aan gewerkt.

[ultimate-faqsinclude_category=kinderactiviteiten]

Wandelen

Afdeling Dendermonde organiseerde een natuurwandeling.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Gezinnen wandelen in de eigen bubbel.
• Gezinnen schreven zich vooraf in en kregen op
die manier een exact startuur toegewezen. Het
vertrek werd op die manier gespreid tussen
tussen 13u30 en 15u.
• Iedereen boven de 12 jaar werd verplicht aan te
komen met mondmasker.

TIP: Voorzie een pakket voor onderweg waar gezinnen de uitleg over het
wandeltraject in terugvinden.

Afdeling Uitbergen organiseerde een letterjacht gedurende de maand oktober. In de straten van Uitbergen hangen tijdens de maand oktober
letters uit. Gezinnen krijgen de opdracht om zoveel mogelijk letters te zoeken en daarmee een woord te vormen waarbij elke letter slechts 1 keer mag gebruikt worden. De letters hebben ook een nummer, dat je moet meesturen om te bewijzen dat je de letter echt gevonden hebt. Elk gezin krijgt een leuke verrassing. Het langste woord krijgt een mooie
prijs en de grappigste inzending krijgt een leuk cadeautje.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Gezinnen wandelen op een moment naar keuze, zo
voorkomen we groepen mensen op dezelfde plaats op
hetzelfde moment.
• Er moet niets doorgegeven of aangeraakt worden,
dat is de reden waarom we deze keer niet kozen voor
geocaching.

TIP: Voorzie een leuke prijs voor de deelnemende
gezinnen (en leuk hoeft niet duur te zijn).

Afdeling Blaasveld plaatste een paashaas in navolging van ‘de stoel’
Vrijwilligers maakten een grote pop in de vorm van een paashaas en plaatsten die dagelijks om 10u ergens anders in het dorp. Hiervan werd een foto genomen en op Facebook geplaatst. De opdracht voor gezinnen was
om met de paashaas een selfie te nemen en deze aan de hand van een formulier te droppen in de brievenbus bij één van de vrijwilligers.
Alle gezinnen met kinderen tot 15 jaar konden deelnemen.
Vijf gezinnen kregen een gratis ontbijt en er waren ook troostprijzen in de vorm van een ijsje bij Olle Bolle of Donut Bakkerij Wouters.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Afstand houden is mogelijk, beetje discipline is wenselijk indien verschillende gezinnen toevallig gelijktijdig ter plekke zijn.
• Capaciteit is ongelimiteerd.
• Voldoende tijd gegeven aan de gezinnen, want ganse paasvakantie kon men meedingen naar de prijzenpot.

TIP: zoek ook eens naar verborgen hoekjes in de gemeente om in beeld te brengen; dit maakt het spannender.

TIP 2: hoor eens bij de spaarhandelaars of zij de prijzenpot niet (mee) willen sponsoren

Tweedehandsbeurs

Afdeling Kaulille verkende het concept Kofferbakverkoop. Je kan het ook een tafelverkoop noemen, maar de verkoop gebeurt hier vanuit de koffer van je wagen en je parkeert die met ruime afstand van andere wagens op een parking. Een creatief idee om ons basisaanbod op een veilige manier bij de leden te krijgen!

Coronaproof tweedehandsbeurs: kofferbakverkoop Kaulille

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Afstand houden = mogelijk, auto’s werden geparkeerd met telkens een parkeerplaats tussen. De wandelweg was éénrichtingsverkeer, duidelijk gemaakt met pijlen en nadarhekken, zeer ruimtelijk gevoel.
• Capaciteit: afspraak met gemeente om te beperken tot 400 personen gelijktijdig. Men telde aan inkom en uitgang, maar vormde met de 600 bezoekers die dag geen probleem.
• De beurs liep van 13u30 tot 16.30u en bij aanvang ontstond een wachtrij als gevolg van de registratie.
• Elke aanwezige werd verplicht om een mondmasker te dragen.
• Aan het onthaal konden bezoekers hun handen ontsmetten. Er werd geteld hoeveel mensen zich aandienden, ze kregen allemaal ontsmettende spray op hun handen gespoten. Iedereen werd geteld en iemand van de bubbel moest zich registreren (pen mochten ze houden).
• We voorzagen zelf geen catering, de twee terrassen in de buurt werden bezocht.
• Voor de eigen vrijwilligers hadden we een koelbox met drank en lekkernijen voorzien

TIP: deze activiteit staat of valt met het weer.
Communiceer vooraf dat je deze activiteit mogelijks
op het laatste moment zal moeten annuleren.

TIP 2: geef de deelnemers een papieren tas van de Gezinsbond. Hier kunnen ze hun koopwaar insteken en je kan meteen ook tellen hoeveel gezinnen
aanwezig zijn.

TIP 3: vraag de verkopers om zelf ontsmettingsmiddel te voorzien op hun stand.

Afdeling Retie organiseerde een online tweedehandsbeurs. Heel wat kopers en verkopers reageerden positief toen ze hoorden dat onze afdeling de beurs online zou organiseren. Tussen 10 en 20 september konden gezinnen een foto van hun koopwaar plaatsen in een Facebookgroep, speciaal aangemaakt ter gelegenheid van de beurs. Ook de prijs werd bij de foto aangegeven. Andere gezinnen konden online hun interesse tonen door op de foto te reageren. De prijs werd op voorhand bepaald, er werd niet geboden. Op 26 september organiseerden we een uitwisseldag voor de gekochte goederen.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Het grootste deel van de activiteit gebeurde online via een Facebookgroep, geen enkel probleem dus wat afstand houden en capaciteit betreft.
• Tijdens de uitwisseldag konden verkopers pakjes binnen brengen en kopers afhalen. Dit werd coronaproof georganiseerd in een grote zaal.
• Aangebrachte looplijnen toonden hoe iedereen zich moest bewegen in de zaal. Alles lag vooraf klaar, hierdoor is het samenkomen beperkt in de tijd.

TIP: op zo’n uitwisseldag kan je ook gemakkelijk met tijdsloten werken (evt. zelf te kiezen). Zo spreid je het publiek nog net iets meer.

Afdeling Schaffen organiseerde een tafelverkoop. Om deze beurs veilig te organiseren werd er een grote zaal geboekt. De grootte van die zaal bepaalde het aantal verkopers. Ze werden op enige afstand van elkaar geplaatst. Aangeduide looprichtingen gidsten het publiek. We kregen veel bezoekers over de vloer gezien het voorlopig beperkte aanbod aan tweedehandsbeurzen.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• We bepaalden hoeveel personen tegelijk in de zaal aanwezig mochten en controleerden dit strikt.
• We voorzagen extra vrijwilligers om mensen op de nodige afstand en de looprichtingen te wijzen. Sommige standen kregen meer aandacht dan anderen en dan durft men dit wel eens uit het oog te verliezen.
• Mondmaskers verplicht.
• Deurklinken en trapleuningen werden regelmatig ontsmet.
• We verkochten geen drank of eten.

TIP: voor registratie van bezoekers (verplicht momenteel) gebruikte men een QR-tool, aangereikt door de stad Diest. Misschien heeft jouw gemeente
ook zoiets ter beschikking? Voorzie pen en papier; niet iedereen beschikt over een smartphone met QR-functie.

Fietsen

Wie? Gezinsbond Nazareth  

Wat? Gratis Vakantiefietszoektocht

Kleine aanpassingen i.f.v. corona: 

  • Enkel online contact met deelnemers (formulier op website)
  • Geen limiet op capaciteit
  • Iedereen doet de tocht op moment naar keuze
  • Spreiding over 6-tal weken (1 juli – 23 augustus)
  • Horecastops onderweg

Gezinsbondeigen aardigheden: route met speelpleintje/speeltuin onderweg

Info: https://gezinsbond.be/nazareth

Wie? Gezinsbond Deinze en Petegem (= goedgekeurd door de afdeling)
(i.s.m. Fietsersbond, Huis van het Kind en Stad Deinze)

Wat? Op Wielekes –bibliotheek van kinderfietsen

Kleine aanpassingen i.f.v. corona:  

  • Afstand houden is mogelijk omdat de uitleendienst enkel op afspraak werkt
  • Als vrijwilliger bepaal je de spreiding van de ontleningen
  • Locatie is steeds dezelfde, maar kan voldoende verlucht worden, ook materialen kunnen ontsmet worden (indien wenselijk)
  • Volwassenen (vrijwilligers en ouders) dragen mondmasker bij fysiek contact

Gezinsbondeigen aardigheden: dienstverlening voor jonge gezinnen kan blijven doorgaan, wie voor meerder kinderen een fietsje wil ontlenen, neemt ook ontleentijd voor meerdere kinderen.

Info: https://www.opwielekesdeinze.be/

Online activiteiten

Afdeling Nijlen organiseerde een online prijskamp ‘opvoedingsanekdotes
insturen’. De geplande activiteiten tijdens de week van de opvoeding werden vervangen door onlineactiviteiten. Hiervoor werd samengewerkt met de buurafdelingen Kessel en Bevel. De activiteit wekte ook d e interesse
van de pers, zodat dit initiatief in de krant kwam.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Afstand houden en capaciteit geen enkel probleem aangezien dit een online activiteit voor ouders is.

TIP: voor een online activiteit voer je ook online promotie, hier in de vorm van een Facebookevenement.

TIP 2: het is leuk om de prijzenkast ook themagericht te vullen. In ruil voor een inzending konden ouders opvoedingsboeken winnen zoals “Mild ouderschap” van Nina Mouton of “Mijn oma is van peperkoek en mijn opa ruikt naar chocola” van Evelien De Vlieger.

Afdeling Retie organiseerde een online tweedehandsbeurs. Heel wat kopers en verkopers reageerden positief toen ze hoorden dat onze afdeling de beurs online zou organiseren. Tussen 10 en 20 september konden gezinnen een foto van hun koopwaar plaatsen in een Facebookgroep, speciaal aangemaakt ter gelegenheid van de beurs. Ook de prijs werd bij de foto aangegeven. Andere gezinnen konden online hun interesse tonen door op de foto te reageren. De prijs werd op voorhand bepaald, er werd niet geboden. Op 26 september organiseerden we een uitwisseldag voor de gekochte goederen.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Het grootste deel van de activiteit gebeurde online via een Facebookgroep, geen enkel probleem dus wat afstand houden en capaciteit betreft.
• Tijdens de uitwisseldag konden verkopers pakjes binnen brengen en kopers afhalen. Dit werd coronaproof georganiseerd in een grote zaal.
• Aangebrachte looplijnen toonden hoe iedereen zich moest bewegen in de zaal. Alles lag vooraf klaar, hierdoor is het samenkomen beperkt in de tijd.

TIP: op zo’n uitwisseldag kan je ook gemakkelijk met tijdsloten werken (evt. zelf te kiezen). Zo spreid je het publiek nog net iets meer.

Workshops

De werkgroepen kinderoppasdienst van de gewesten Anwerpen
en Brabo organiseerden vorming voor kinderoppassers.
Naar jaarlijkse gewoonte brachten we de nieuwe babysitters samen voor een instapnamiddag. Een kennismaking met de Gezinsbond, andere babysitters en ‘de stiel’.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• We beperkten het aantal deelnemers: maximum 20 babysitters i.p.v. 40.
• We zochten naar voldoende ruime lokalen.
• We werkten samen met Oscarcrew. Hun begeleiders hielden mee het veiligheidsaspect in het oog. Bij de sessie babyverzorging was er voldoende materiaal voor elke deelnemer (pop, luiers, kleedjes…).
• Omdat het weer mee zat, konden de sessies buiten plaatsvinden.
• Elke deelnemer droeg een mondmasker.
• We voorzagen voldoende handgel: bij aankomst, na toiletbezoek, tussendoor…
• Er waren individueel verpakte flesjes drank en versnaperingen.

TIP: gebruik de affiches om de te volgen regels te communiceren.
Onze affiche hing strategisch aan de deur en bij de handgel.

Afdeling Zwijndrecht ging inline skaten met ouders en hun kinderen tussen
6 en 9 jaar.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• Deze activiteit kon buiten doorgaan, altijd een pro!
• We konden voldoende afstand houden, het plein was groot genoeg
• Capaciteit: we beperkten het aantal deelnemers op 18

Afdeling Wilrijk en Hoboken organiseerden samen Creaworkshops. Kinderen tussen 6 en 12 jaar knutselen samen met hun ouders.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• We beperkten het aantal gezinnen dat kon meedoen. Op die manier
konden we de bubbeltafels ver genoeg uit elkaar plaatsen.
• Er werd voor elke bubbel eigen materiaal voorzien, er hoefde niets
gedeeld te worden.
• Volwassenen houden hun mondmasker op tijdens de activiteit.

In gewest Antwerpen ontmoeten voorzitters en secretarissen van de afdelingen elkaar … in een kerk.

Aanpassingen i.f.v. corona:
• We zochten een locatie waar we voldoende afstand konden houden. Een grote Parochiekerk bleek ideaal.
• Capaciteit: er konden gemakkelijk 50 personen aanwezig zijn in deze kerk. Voor onze vergadering telden we 1 à 2 personen per afdeling.
• Mondmaskers waren verplicht tijdens de vergadering in de kerk.

TIP: wanneer je een microfoon gebruikt, geef deze dan niet door aan elkaar. Laat 1 persoon met mondmasker en ontsmette handen de zaal rondgaan wanneer vragen worden gesteld.

In Koningshooikt konden gezinnen zich aanmelden om een ontbijt aan huis
bedeeld te krijgen. ‘n Leuke geste, exclusief voor leden, om ouders eens te ontlasten op een zondagmorgen tussen 8 en 10u. We doen dit sinds 2018 en kunnen op heel wat enthousiasme rekenen. Ook nu weer voerden we veel promotie. Gezinnen schreven in via mail en betaalden allemaal vooraf via overschrijving. Dit jaar kenden we een verdubbeling van het aantal deelnemers ten opzichte van vorig jaar. Een voordeel van corona?

Aanpassingen i.f.v. corona:
• We legden ons plan van aanpak voor aan de gemeente en kregen een akkoord na 10 dagen.
• Dit jaar werd het ontbijt aan de voordeur neergezet i.p.v. afgegeven, waardoor we afstand konden houden.
• We beperkten ook het aantal mensen dat de ontbijtpakketten samenstelde tot slechts 1 persoon.
• Twee auto’s bedeelden de pakketten, in de wagen zat telkens 1 persoon. (Vorig jaar deden we dat per twee.)

  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee