Alle transacties in een verkooppunt willen we zo goed en veilig mogelijk laten verlopen, voor de vrijwilligers en de leden die bij hen over de vloer komen. Gelieve de onderstaande maatregelen te nemen.

De situatie thuis kan per verkooppunt heel verschillend zijn. We kunnen dan ook geen zeer specifieke richtlijnen doorgeven. Wellicht kan de voorzitter van de afdeling of een andere vrijwilliger samen met het verkooppunt kijken hoe je dit op een creatieve en veilige wijze kan opvangen.

VERKOOPPUNT:
1. Vertoon jij of één van jouw gezinsleden symptomen van het coronavirus?
Je kan absoluut geen leden/klanten ontvangen gedurende een periode van 14 dagen na de eerste  symptomen. Verwittig zeker de voorzitter van je afdeling zodat die weet dat jij niet actief bent. In overleg met de voorzitter kan dan gekeken worden hoe je eventueel de leden laat weten dat je voorlopig niet actief bent.

2. Zo kort mogelijk bij de deur.
Probeer ervoor te zorgen dat de leden niet op verschillende plaatsen in je huis moeten komen. Als je de transactie kan doen in de inkomhal of gang is dat minder risicovol dan in een living of keuken.

3. Zo weinig mogelijk fysiek contact met mensen, koopwaar en geld.
Probeer ervoor te zorgen dat je zoveel als mogelijk fysiek contact vermijdt zowel met personen als met goederen of geld.
Bestelling vooraf
Vraag aan de leden om vooraf een bestelling door te geven via telefoon of mail. Je kan de aankoop dan ook al voorbereiden door de ‘koopwaar’ in een briefomslag te steken met naam, lidnummer en bestelling op voorkant geschreven. Je kan de omslag op tafeltje of stoel klaarleggen.
Betaling:
Bij de bestelling kan je al het juiste bedrag van de aankoop meegeven. Vraag aan de leden om gepast geld mee te brengen en dat in een briefomslag te steken. Vraag om op voorkant van omslag hun naam, bestelling en bedrag te schrijven. Het lid kan dan de briefomslag op een tafeltje of stoel achterlaten.
Spaarkorting geven:
Je kan vragen aan het lid om de lidkaart zelf te swipen zonder de terminal aan te raken. Jij kan dan de transactie uitvoeren en voorlezen of eventueel meegeven in de briefomslag met bestelling.

4. Algemeen:

  • Schud geen handen en vermijd fysiek contact bij het begroeten of voor welke andere reden dan ook.
  • Respecteer zoveel mogelijk een sociale afstand van minstens 1,5 m. Draag altijd een mondmasker! Ook het lid vraag je om een mondmasker te dragen.
  • Als het kan, voorzie dan aan de deur een ontsmettingsproduct dat het lid gebruikt als hij/zij binnenkomt.
  • Was na iedere transactie je handen of ontsmet je handen even met een ontsmettingsproduct. Je kan de terminal ook even ontsmetten als het lid hiermee in aanraking kwam.
  • We raden je aan om ook wegwerphandschoenen te dragen zodat je het risico optimaal kan vermijden.
  • Hoest of nies in de plooi van uw arm.

5. Denk eraan om je huis te verluchten en te ventileren.

6. Ontsmet eventueel na het bezoek de klinken van je deur.

Leden

Hieronder vind je een standaardtekst die je kan gebruiken voor communicatie met leden rond deze maatregelen.

Hartelijk dank om weer even langs te komen bij jullie vertrouwd verkooppunt!
We geven je hier enkele richtlijnen mee zodat de aankoop op een veilige wijze kan gebeuren
voor jou en voor mij.
1. Geef je bestelling vooraf door per mail aan: ADRES of telefoon NUMMER.
2. Zorg ervoor dat je gepast geld in een briefomslag meebrengt. Zet sowieso op de
briefomslag je naam, adres en je lidnummer en hetgeen je bestelde.
3. Laat je bestelling niet afhalen door iemand die ziek is of Coronasymptomen heeft.
4. Als je binnengaat, vragen we je een mondmasker te dragen. Ontsmet je handen even
met het product aan de deur.
5. Leg je briefomslag op de tafel of stoel en neem je lidkaart.
6. Swipe met je lidkaart door de terminal. Probeer de terminal niet aan te raken.
7. Ik zet je spaarkorting in je online portemonnee.
8. Ik voeg het ticket bij je briefomslag met je bestelde producten of ik lees het ticket
even voor jou voor.
9. Dankjewel voor je bezoek!
Alvast hartelijk bedankt voor jouw medewerking tijdens deze heropstart. Zorg goed
voor jezelf en je dierbaren.

  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee